Doelgroepen

Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende doelgroepen.

Klik op de naam van de doelgroep voor een uitgebreide beschrijving.

Arthrose en Reumatoïde Artritis

Artritis ontstaat door een ontsteking in een gewricht. Door deze ontsteking wordt kraakbeen afgebroken en kan het gewricht niet soepel meer bewegen. Het directe  gevolg is pijn in spieren,  gewrichten en instabiliteit van de gewrichten.

Ontstekingen ontstaan door een verkeerde of overmatige belasting van het lichaam. Een veranderende belasting op spieren en gewrichten kan ook een oorzaak zijn van gewrichtspijnen. Dit beeld gaat vaak gepaard met  ouder worden.

Mensen die last hebben van artrose hebben regelmatig pijn bij het bewegen en hebben snel de neiging om het lichaam rust te geven. Dit is een heel logische reactie, echter niet de juiste om de beperkingen door artrose tegen te gaan. Om het herstelproces te bevorderen is het juist belangrijk om de spieren rond het betreffende gewricht op kracht  te houden. Dit kan alleen maar door het gewricht te blijven belasten. Bewegen dus.

Mensen met artrose en artritis  in de gewichten moeten zeker in de beginfase rustig beginnen met bewegen. Het is belangrijk dat de belastbaarheid van de spieren en gewrichten niet te hoog wordt zodat de klachten niet erger worden en er andere blessures ontstaan. Vaak wordt dan ook aangeraden om te gaan fietsen, wandelen of zwemmen. Onder begeleiding van een fysiotherapeut kan een bewegingstraject worden uitgestippeld om de belastbaarheid op te voeren. Naast de belastbaarheid van het gewricht wordt er ook gewerkt aan het versterken en soepel houden van de spieren.  Bewegen heeft  ook voordelen voor uw conditie en uw lichaamsgewicht.

Om deel te nemen kunt u instromen in de reguliere trainingsgroepen. U traint met uw eigen trainingsschema op uw eigen niveau.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

COPD

Mensen met COPD hebben vaak last van ademtekort, benauwdheid en hoestbuien. Dit komt omdat de longen niet voor de volle 100% voor een goede ademhaling kunnen zorgen. Kortademigheid is erg vervelend en treedt  vaak op tijdens  de momenten dat mensen actief worden. Een logische reactie daarop is dat er minder bewogen wordt. Minder bewegen geeft immers minder fysieke ongemakken.

Om de klachten van COPD tegen te gaan of te verminderen is het belangrijk dat u uit uw  stoel komt en gaat bewegen. Bij de meeste mensen is met name de eerste stap, het in beweging komen, vaak de lastigste. Maar zeker voor deze mensen is het belangrijk om de voordelen van beweging in het achterhoofd te houden. Beweging zorgt voor betere ademhalingsspieren, een grotere longinhoud en heeft een positief effect op uw uithoudingsvermogen. Bovendien krijgt u door regelmatig te bewegen meer energie. Hierdoor kunt u zich weer volledig richten op uw hobby en bent u prettiger gezelschap voor vrienden.

Mensen met COPD worden vaak door de huisarts doorgestuurd naar de fysiotherapeut. In samenspraak met u wordt een bewegingsplan opgesteld met als doel om u aan het bewegen te krijgen. Het streven is dat u in de loop van de tijd nagenoeg elke dag minimaal een half uur in beweging bent. Het gaat hier niet om intensief sporten, maar voornamelijk om ontspannen bezigheden als wandelen, fietsen en eventueel zwemmen. In de trainingsgroep kunt u aan de slag met uw persoonlijke beweegplan. Buiten de trainingsgroepen om gaat u aan de slag met het beweegplan dat samen met u is opgesteld.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialist:

Rutger de Koning, Rene van Gilst
Rutger de Koning

Vergoeding
Indien u voldoende aanvullend verzekerd bent wordt het programma vergoed door de zorgverzekeraar.

Diabetes en overgewicht

Bewegen in de vorm van conditietraining en krachttraining heeft een positief effect op de glucose huishouding (suikerhuishouding) en het verbetert de insulinegevoeligheid van de spieren. Hierdoor is de opname van glucose uit het bloed naar de spieren beter, waardoor de glucose (suikerspiegel) daalt in het bloed.

Dit effect houdt 48 uur na de inspanning aan. Om dit effect te continueren moet dus weer een nieuwe inspanning geleverd worden.

Het advies is daarom ook om dagelijks een half uur matig tot intensief  te bewegen en 2x per week een uur intensief. Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van bewegen en dieetbegeleiding een beter effect heeft dan het volgen van de afzonderlijke onderdelen. Hiervoor hebben wij nauwe samenwerking met diëtisten die werkzaam zijn in ’s-Gravenzande

Het programma bestaat uit een intake bij de diëtiste en een lichamelijk onderzoek door de fysiotherapeut. Afhankelijk van onze bevindingen wordt beoordeeld welke vorm van begeleiding het meest van toepassing is. De begeleiding kan bestaan uit het geven van advies over het bewegen thuis of  in de sportschool tot een intensief 12 weken durend beweegprogramma 2x per week trainen, begeleid door onze gespecialiseerde fysiotherapeuten. Er wordt toegewerkt naar het krijgen van een gezonde actieve leefstijl.

Aan het einde van het programma heeft u handvatten om het geleerde in de dagelijks praktijk toe te passen.

Heeft u Diabetes type 2 en bent  u voldoende aanvullend verzekerd, dan wordt het programma vergoed door de zorgverzekeraar.

Er is nauwe samenwerking met praktijkondersteuners van de huisartsen  in ’s-Gravenzande.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialisten:
Ellen Vollering, Laura van Mil

Ellen Vollering Laura van Mil

Jeugd met houdingsproblemen

Een actieve houding is goed voor jong en oud. Veel jongeren kampen echter al vroeg met houdingsproblemen. Dit komt omdat kinderen en jongeren tegenwoordig veel achter de computer, op school en voor de TV zitten. Hierdoor ontstaan houdingsproblemen die, naarmate jongeren ouder worden, vervelender en erger kunnen worden. Om de  gevolgen van een verkeerde houding te voorkomen, proberen wij kinderen en jongeren al op jonge leeftijd een  juiste houding aan de leren bij het zitten en bewegen. Op de korte en lange termijn worden houdingsproblemen hierdoor voorkomen en nemen klachten af. Bovendien zijn op latere leeftijd houdingsproblemen een stuk moeilijker te corrigeren dan op jonge leeftijd.

De training duurt tien weken waarin onder begeleiding van een Cesar oefentherapeut  wordt bewogen in kleine groepen. De jongeren  die deelnemen, leren spelenderwijs om hun lichaam goed te gebruiken en te letten op hun houding tijdens dagelijkse activiteiten(sport, school etc.). Uiteindelijk moet de training ertoe leiden dat jongeren meer gaan bewegen en daarbij bewuster letten op hun houding. Naast het verminderen en voorkomen van  houdingsklachten, vinden wij het ook belangrijk dat jongeren plezier krijgen in bewegen. Er wordt in ieder geval gestimuleerd om na de 10 weken het bewegen voort te zetten en te gaan sporten.

De trainingsgroep is speciaal gericht op jeugd  in  de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialist:
Rick Groen

Rick Groen

Jeugd met overgewicht

Overgewicht is niet fijn en kent vele nadelen. Met name kinderen (mensen)  die op jonge leeftijd al overgewicht hebben, krijgen vaak te maken met gevoelens van schaamte en onzekerheid. Daarnaast hebben zij vaak moeite met bewegen en hebben zij een grotere kans om gepest te worden. Op de lange termijn kan overgewicht ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Ziektes als diabetes en hart- en vaatziekten zijn vaak een direct gevolg van een ongezonde leefstijl en overgewicht.

Overgewicht ontstaat doordat mensen te veel eten en te weinig bewegen. Erfelijk overgewicht komt maar weinig voor en dus kan er aan overgewicht vaak iets gedaan worden. Het is belangrijk om op jonge leeftijd al een gezonde leefstijl aan te leren. Kinderen wennen namelijk snel aan een ongezonde leefstijl. Ouders spelen hierin een belangrijke rol. In veel gevallen wordt de leefstijl van ouders toegepast in de opvoeding van hun kinderen. Fysio en Fit probeert ouder en kind te stimuleren om in beweging te komen en daarmee de gevolgen van overgewicht op korte en lange termijn te beperken.

De training duurt tien weken waarin onder begeleiding van een ervaren fysiotherapeut wordt bewogen in kleine groepen. Uiteindelijk moet de training ertoe leiden dat overgewicht op korte en lange termijn aangepakt wordt. Wij als Fysio + Fit vinden, naast het behalen van deze doelstelling,  het  minstens even belangrijk dat kinderen meer plezier krijgen en hebben in het bewegen.

De trainingsgroep is speciaal gericht op kinderen van de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar.

Bij voldoende aanmeldingen wordt er, in overleg met de deelnemers, een trainingsgroep gestart.

Individuele begeleiding is ook mogelijk.

Medical Kinetic

Medical Kinetics is een specifieke trainingsmethode waarvan de oefeningen gebaseerd zijn op natuurlijke en dagelijkse bewegingen. Het doel van de training is gezond, verantwoord en effectief te leren bewegen, waarbij een goede balans tussen belasting en belastbaarheid ontstaat. De training bestaat uit grondoefeningen en staande oefeningen. Bij iedere oefening is er aandacht voor de buikspieren en de stabiliteit van de rug en het bekken. Ook krijgt het adempatroon en balans in spanning en ontspanning ruime aandacht.

De training wordt  gecombineerd met cardiotraining, waarbij gebruikt gemaakt wordt van cardioapparatuur o.a. roeitrainer, crosstrainer, loopband, stepper  en fietsen.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialist:
Rick Groen

Rick Groen

Oncologiegroep

Beweeg je Fit: Trainingstherapie voor vrouwen met borstkanker
Tijdens en na de behandeling van kanker blijkt vermoeidheid vaak een groot probleem te zijn.

Uit onderzoek blijkt dat spierkracht-en conditietraining tijdens of na de behandeling van kanker niet alleen een positief effect hebben op de lichamelijke en geestelijke gesteldheid, maar ook op gewichtsbeheersing, preventie van osteoporose en lymfoedeem.

Voor dat u deel gaat nemen vindt er een intakegesprek plaats, wordt uw lichamelijke gesteldheid in beeld gebracht door het invullen van een vragenlijst, het doen van een conditietest en een lichamelijk onderzoek.

Onder begeleiding van een (oncologie)fysiotherapeut wordt in kleine groepen geoefend.

Er wordt gericht getraind op verbeteren of behoud van de conditie en spierkracht. De training eindgt altijd met ontspanning en ademoefeningen.

Duur van het programma 12 weken 2x per week  trainen.

Wij werken nauw samen met oncologieverpleegkundigen van de ziekenhuizen in de regio en zijn aangesloten bij een oncologienetwerk: www.beweegjefit.nl. Hier kunt u nog meer informatie vinden.

Naast dit netwerk is er ook samenwerking met oncologiespecialisten in  Westland.

Uw specialisten:

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialisten:
Ellen Vollering, Sandra Spee

Ellen Vollering

Oncofit: Trainingsgroep voor mannen en vrouwen met overige vormen van kanker
De opzet van het programma is hetzelfde als BeweegjeFit, het verschil is dat mensen die behandeld worden voor verschillende vormen van kanker, met elkaar in 1 groep trainen.
Afhankelijk van het aantal aanmeldingen wordt het tijdstip nader bepaald. Er is ook mogelijkheid voor individuele begeleiding.

Vergoeding
Indien u voldoende aanvullend verzekerd bent wordt het programma vergoed door de zorgverzekeraar.

Ouderengroep

U zult ongetwijfeld weleens bij het opstaan uit een stoel denken dat het niet meer zo soepel gaat als vroeger. Iets boven het hoofd uit een kastje pakken of de trap niet meer kunnen lopen zonder rustmoment, het zijn alledaagse activiteiten die moeilijker worden naarmate u ouder wordt. Fysio+Fit Medische Training kan u hierbij ondersteunen.

Onder begeleiding van een fysiotherapeut traint u op specifieke oefenapparatuur en worden er oefeningen gedaan gericht op uw dagelijkse activiteiten. Door te trainen kunnen deze activiteiten uiteindelijk soepeler en met meer kracht uitgevoerd worden. Voordat u deel gaat nemen aan de training, wordt eerst een intake afgenomen en een lichamelijk onderzoek gedaan. Hierdoor kan duidelijk in kaart gebracht worden wat eventuele problemen zijn in uw dagelijks functioneren. In overleg kan de huisarts op de hoogte gebracht worden, voordat u daadwerkelijk deel gaat nemen.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialisten:
Ellen Vollering

Ellen Vollering

Parkinsongroep

Bewegen is goed voor iedereen, zo ook voor mensen met neurologische aandoeningen zoals Parkinson, MS, CVA etc. Regelmatig sporten/bewegen vermindert de kans op allerlei ziektebeelden zoals hart- en vaatziekten, overgewicht, suikerziekte en botontkalking. Bovendien draagt regelmatig bewegen bij aan een goede conditie en is het goed voor het humeur.

In principe gelden er voor mensen met neurologische aandoeningen geen beperkingen voor wat betreft sporten. Het is echter zeer verstandig en aan te bevelen, dat u rekening houdt met uw mogelijkheden en onmogelijkheden. Het is belangrijk dat u uw grenzen niet overschrijdt. In overleg met uw fysiotherapeut kunt u een sport kiezen die bij u past  en veilig is om uit te oefenen.

Onze fysiotherapeut kan samen met u een bewegingsplan opstellen zodat u op een verantwoorde manier gaat sporten. Houdingsproblemen en blessures blijven u dan bespaard. Een aantal neurologische aandoeningen zoals  de  ziekte van Parkinson kan een zeer wisselend verloop hebben, ook gedurende de dag, daarom is het zeer verstandig om onder begeleiding van een professional, en samen met anderen te bewegen.

Fysio + Fit heeft een speciale groepen  voor mensen die te maken hebben met de neurologische aandoeningen. In dit trainingsuur staat u onder begeleiding van een fysiotherapeut en werkt u samen met anderen aan een betere belastbaarheid en functionaliteit  zonder dat u uw eigen grenzen overschrijdt.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialisten:
Ellen Vollering

Ellen Vollering
Ook voor aan huis behandelingen

Ruggroep

Rug scholing richt zich specifiek op mensen met lage rugklachten, bij wie de samenwerking  tussen buik – en rugspieren verstoord is.

Aan het einde van de scholing weet u welke spieren van belang zijn om de stabiliteit van de wervelkolom te kunnen handhaven. Zo bent u beter in staat om uw spieren rond de wervelkolom te gebruiken tijdens dagelijkse activiteiten op uw werk, in huis en tijdens het sporten.

Bij aanvang vindt een intakegesprek en een lichamelijk onderzoek plaats om uw belastbaarheid te bepalen. Vervolgens wordt een trainingstraject uitgestippeld. De scholing duurt in totaal 6 weken, waarvan de eerste drie weken intensiever zijn dan de laatste drie weken. Tijdens de scholing wordt veel aandacht besteed aan het bewust aanspannen van de buik- en rugspieren. Na elke training krijgt u oefeningen mee om thuis aan uw herstel te werken.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialisten:
Remco van den Bos, Rick Groen

Rick Groen

Vergoeding
Indien u voldoende aanvullend verzekerd bent wordt het programma vergoed door de zorgverzekeraar.

Vaattraining / Claudicatio Intermittens

Etalagebenen ontstaan doordat de slagaders in de benen vernauwd zijn. De vernauwing zorgt voor een verminderde aanvoer van bloed en dus van zuurstof naar de beenspieren. Het gevolg is direct op te merken; u krijgt pijn in uw voeten, kuiten, billen en/of dijbenen tijdens het lopen of bewegen.

Heeft u dus vaak last van uw benen tijdens of na het bewegen, dan heeft u mogelijk te maken met Claudicatio Intermittens, oftewel etalage benen. De klachten komen voornamelijk voor op het moment dat u in beweging bent omdat de beenspieren dan meer zuurstof nodig hebben. Indien u intensiever beweegt, hebben uw spieren dus meer zuurstof nodig. De klachten kunnen ook voor komen indien de temperaturen lager zijn.

Pijn in de benen kan behoorlijk vervelend zijn tijdens uw dagelijkse bezigheden. Een logisch gevolg van pijnlijke benen is dat u minder gaat bewegen. Hierdoor vermindert de conditie en dit kan weer andere klachten tot gevolg hebben. Het is dus erg belangrijk om te blijven bewegen, ondanks het feit dat u met een vervelend probleem zit. Zo krijgen de etalagebenen geen vat op uw dagelijkse leven en ontstaan er geen nare bijverschijnselen.

De eerst stap naar herstel is dat u in ’actie’ komt. Belangrijk daarbij is dat u uzelf voorneemt om meer te gaan bewegen en gezonder gaat leven. Denk hierbij aan een gezond voedingspatroon en stoppen met roken. De fysiotherapeut kan u helpen in het realiseren van het eerste doel; in ’actie’ komen. De fysiotherapeut stimuleert u om in beweging te komen en daardoor de problemen van etalagebenen te verminderen. Dit doet zij door u gericht advies te geven hoe en in welke frequentie u moet bewegen. U kunt zich aanmelden bij onze praktijk voor gericht advies en er is de mogelijkheid om in een trainingsgroep te bewegen samen met andere mensen die te maken hebben met de vervelende gevolgen van etalagebenen.

Fysio+Fit is aangesloten bij claudicationet:  www.claudicationet.nl

Uw specialist:
Ellen Vollering

Ellen Vollering

Verstandelijk gehandicapten

Fysio + Fit vindt het belangrijk dat iedereen die dat wil aan sporten/bewegen toe kan komen. Beweging is immers erg gezond en biedt voor een ieder vele voordelen. Een lichamelijk of verstandelijke beperking hoeft dus ook beslist geen reden te zijn om niet te sporten en wij zien het juist als een uitdaging om ook deze doelgroep aan het sporten/bewegen te krijgen.

Erg belangrijk bij deze doelgroep is om ieder indivu op zijn eigen niveau te laten bewegen. De een heeft er genoeg aan om op een rustig tempo te roeien of te fietsen en de ander vindt het leuker om met de trainingsapparaten aan de slag te gaan. Onze fysiotherapeut ziet erop toe dat de oefeningen op een juiste manier worden uitgevoerd en zorgt er  vooral voor  dat er plezier wordt gemaakt tijdens dit uur  sporten.

Klik hier voor de trainingstijden of klik in het menu op Trainingstijden.

Uw specialisten:
Laura van Mil, Ellen Vollering,Remco van den Bos

Laura van Mil Ellen Vollering